PIERWSZA WIZYTA

Informacje

Postawienie prawidłowej diagnozy jest warunkiem opracowania skutecznej, dostosowanej do potrzeb pacjenta terapii. Dlatego na pierwszym spotkaniu (lub na kilku kolejnych)  przeprowadzam szczegółowy wywiad z rodzicami/opiekunami/pacjentem, analizuję dokumentację medyczną, prowadzę wnikliwą obserwację pacjenta oraz przeprowadzam szereg specjalistycznych badań.

Czasem uznam, że zachodzi potrzeba konsultacji u innych specjalistów (laryngologa, neurologa, okulisty, pediatry).
Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, coś Cię niepokoi lub czegoś nie rozumiesz, koniecznie spytaj – postaram się wszystko wyjaśnić.

Pierwsza wizyta z dzieckiem

Wytłumacz dziecku

Wytłumacz dziecku do kogo i w jakim celu idzie. Opowiedz mu, czego może się spodziewać. W moim gabinecie dziecko może opowiadać co widzi na obrazkach, które mu pokażę. Może bawić się zabawkami, czasem według moich zaleceń. Będę chciała, żeby pokazało mi jak je i pije.

Mogę zajrzeć do uszu, nosa i buzi, zbadam także ucho otoskopem (latarką z lupą) a czasem słuch za pomocą słuchawek.

Rodzicu – postaraj się, aby Twoje dziecko by było zaciekawione i nie czuło się zagrożone.

Przygotuj i zabierz

Przygotuj i zabierz ze sobą książeczkę zdrowia dziecka.

Mamo – przypomnij sobie:

  • Jaki przebieg miała Twoja ciąża i poród.
  • Czy będąc w ciąży zażywałaś jakiekolwiek leki, czy chorowałaś, czy musiałaś leżeć.
  • Przypomnij sobie, jak przebiegał dotychczasowy rozwój motoryczny (fizyczny) Twojego dziecka: kiedy i jak długo raczkowało, kiedy samo siedziało i pewnie chodziło.
  • Przypomnij sobie kiedy Twoje dziecko zaczęło wypowiadać pierwsze słowa, jak mowa rozwijała się z czasem .
  • Pomyśl o tym, w jakim momencie zaniepokoił Cię rozwój Tojego dziecka, czy wiążesz to z jakimś wydarzeniem .

Jeśli z dzieckiem przyjdzie tatą lub babcia – przekaż im te informacje przed wizytą.

Weź ze sobą:

  • wypisy ze szpitala, jeśli dziecko było hospitalizowane,
  • wyniki konsultacji i badań laryngologicznych, audiologicznych (badania słuchu) oraz neurologicznych (EEG, MR i TK głowy) jeśli takie były u niego przeprowadzane.
  • Jeśli posiadasz dokumentacje z poradni psychologiczno-pedagogicznej lub opinie z przedszkola lub szkoły – weź je ze sobą.
  • Zabierz coś do zjedzenia – jogurt, chrupki, kanapkę, jabłko, coś do picia.
  • W przypadku mniejszych dzieci weź wszytskie łyżeczki i/lub widelce, którymi karmisz dziecko i kubek, z którego dziecko pije.
  • U maluszków karmionych butelką zabierz tę, z której korzysta na co dzień, weź też smoczek, jeśli dziecko go używa.
  • Nie karm dziecka bezpośrednio przed wizytą, po to, by w jej trakcie miało ochotę coś zjeść.
  • Weź ulubioną zabawkę dziecka żeby czuło się bezpiecznie.

Przygotuj sobie pytania

Przygotuj sobie pytania, jakie chciałbyś zadać specjaliście, jeśli Ci to pomoże – zapisz je na kartce.

Pierwsza wizyta dorosłego pacjenta

Proszę wziąć ze sobą:

  • Informacje od specjalisty, który kieruje pacjenta (ortodonta, stomatolog, neurolog, laryngolog, psycholog itp).
  • Kartę informacyjną ze szpitala (jeśli zaburzenia mowy i/lub jedzenia są skutkiem udaru niedokrwiennego bądź krwotocznego mózgu, urazu, guza, nowotworów jamy ustnej, gardła, krtani itp.).
  • Wyniki konsultacji i badań laryngologicznych, audiologicznych (badania słuchu) oraz neurologicznych (EEG, MR i TK głowy) jeśli takie były u niego przeprowadzane.
  • Zdjęcie RTG zębów, pantomografia, cefalometria, zdj. zatok, stawów skroniowo-żuchwowych – jeśli pacjent takie posiada.
  • Proszę, żeby pacjent, który ma problemy z komunikacją/porozumiewaniem się, przyszedł na wizytę z osobą, z którą spędza najwięcej czasu.
  • Jeśli pacjent zażywa leki na co dzień, proszę o spisanie ich nazw i sposobu dawkowania.
  • Jeśli Pacjent korzysta z różnego rodzaju protez (np. słuchu – aparaty słuchowe, głosu – generator dźwięku, dentystyczne – protezy zębowe) – proszę zabrać je na wizytę.
  • Jeśli pacjent korzysta z ruchomego aparatu ortodontycznego – proszę o jego zabranie na wizytę.

 

Przygotuj sobie pytania

Przygotuj sobie pytania, jakie chciałbyś zadać specjaliście, jeśli Ci to pomoże – zapisz je na kartce.